Uskočkinja – Štafir
Kadgod su uskočkinju, barem dok je bila »friška«, držali za manje vridno čeljade, jel jeto ni se mogla držat reda pa da se uda kako priliči adetu. Onda su držali da je divojka nanela sramotu obitelji, pa je prošlo vrimena dok joj se roditelji nisu pomirili šta njim je uradila ćer.
Često je posli rođenja prvog diteta roditeljsko srce popuštalo, tribali su obavit adet babina (adeti oko rođenog diteta), tim više ako njim je to bilo prvo unuče. U to vrime su se starali »šta će svit kazat«, a vrimenom se i »svit« pomirio sa sudbinom uskočkinje, nisu joj tušta zamirali, svako se klonio da mu se ne desi starovinski nauk: »Na drugom gledaj, na sebi čekaj«.
ALJINE: Skoro ni jedni roditelji ćeri nisu joj oprostili kod talovanja i kad su pisali zemlju na dicu često su uskočkinju izostavili iz talovanja, a ako su joj i dali tal dobila je polak od onog koliko bi joj pisali da se udala redovno.
Uskočkinja nije dobila štafir, nije nosila aljine, dali su joj samo njezino ruvo.
Uskočkinja je najčešće ovako prošla, a bilo je i boljeg i goreg.
Kadgod su ženskom ditetu od malena počeli spremat štafir. Kako je doticalo od sitni novaca kupovali su na trube (tvornički omot oko 25 m dužine): perjavače, postav, damast, katkad cvilik… da iz daljeg našiju i perjem napune: uzgljance, dunje i perine, da spreme krevete. Najlipče perje s gusaka, sa stomaka izmišano s maškom zadržali su za se, a čupovinu (prvo čupanje) koje je manje vridno s drugim perjem su prodali perjarima. Perje za uzgljance su najpre napunili u jeptiniji cic, na njeg navukli plavkastu perjavaču i odozgor uzgljancu, da po potribi perjavaču mogu oprat. Uzgljance su šili od postava i damasta, dvostruki šir s francijom širokom oko 5 centi su opšlingovali, a po di koja je na uzgljancama radila »toledo« (šling mišan sa sitnim kockicama). Na damastnoj uzgljanci su uradili inicijal divojke. Navlake na perje za poslendan su šili od kockastog konofasa.
U svakom bolje stojećem salašu su imali stan (razboj) na kojem su natkali krpare, lanene peškire, roljače, ćerćeliju za poslendanska ruva, vunene ponjavice i pregače, lipe šotoške pregače…
Divojka je u aljine ponela barem devet uzgljanaca, po tri dunje, jorgana i perine, jednu dvi dunjice za bebu, povoj s rađenim mintama, čaršape od cvilika za dva kreveta, dva-tri čaršapa za astal, ponjavice za krevet, salvetski peškira s rojtama…
Jedared su me ko dite poveli gledat aljine. Vidio sam pun šefunir spominjanog štafira, zajedno s ruvom. Udavače su od ruva nosile: šling, sefir s dugačkim rukavima, imućnije po nikoliko svila, ruva do puplina, delina, sukna, pliša, rađene čojice, suknje od paje, leveše…, nuz to kadgod otunku, a kad su one izašle iz mode aljinari (krojači) su šili ženske prolićne i zimske kratke kapute. Naspram domazluka nosile su podsuknje, skute, midere košuljei buđe, maramice… Sve šta je za pranje najpre su oprali, uštirkali, izroljali i lipo poslagali u šefunir i kad su ga naslagali do vrva to su uzdužno i unakrsno povezali sa širokom rozlinkavom pantljikom.
OBUĆA: Od obuće je nosila nikoliko pari papuča za svaki dan i za iđište, rađene svečane za lito, nikoliko pari cipela, a u nji ukljukan po par florski čorapa i obaško patentski čorapa za svaki dan, a od marama: više feli za glavu, rojtoške, za priko leđa svileni i rađeni.
Toliko koječeg je imalo smisla jel novalija neće baš oma doteć da kupuje ruvo il štogod drugo od aljina. Od u kuću prispili od prodatog žita i ranjenika (tovljenika) »veliki novaca« su tekli, kupovali zemlju i sermaj, a od »mali novaca« koje su pravile žene od perja, debeli gusaka, pileža i jaja kupovali su kojekaki sitnež za svakidašnjicu od kolonijaliste začine za kujnu, sitnež od refeša (tekstilca), u gvožđari sude (posuđe)… i ređanju nikad kraja.
Udavača je u aljinama nosila tušta koječeg, pa joj je od tog i priteklo, doteklo i ćeri za štafir.
U to vrime su butor (namještaj) naručivali kod tišljera (stolara). Novalija je donela dva šefunira, dvoje drvenice (krevete) i astal sa četri stoca.
Aljine su nosili na jedno podrug do dvi nedilje prid svatove, poslendanom i sridinom nedilje. Najpre su pozvali gledače da kod udavače vide aljine, a kad su ji odneli kod pretelja oni su zvali svoje gledače da vide šta njim je donela snaja. g