Arhiv tekstova Arhiv tekstova

Osvrt nado­sa­dašnji rad

Polako se približava kraj i ove 2004. godine, te se organiziraju, sada već možemo reći, tradicionalni godišnji koncerti. Ovi se koncerti  organiziraju sa željom da se publici i ljubiteljima folklora pokaže ono što je rađeno, to je kratki osvrt na  godinu na izmaku.
Ove godine  koncert priređuje i Hrvatsko kulturno-prosvjetno društvo »Matija Gubec« iz Tavankuta. Oni će svoj koncert održati 5. prosinca u  Dvorani kulture u Tavankutu s početkom u 19 sati.
TRADICIJA GODIŠNJEG KONCERTA: »Ove godine imamo mali jubilej što se tiče godišnjih koncerata. Naime, od 1994. godine pa evo do 2004. godine bez prestanka se organizira godišnji koncert. Folklorni odjel je imao svoje koncerte i osamdesetih godina, no ne zna se točno kada. Ponovni početak rada Folklornog odjela zabilježen je 1993. godine, a 1994. godine je nakon prestanka imao prvi godišnji koncert. Datum kada se održava godišnji koncert nikada nije bio fiksan, uglavnom je  održavan oko svete Kate, ali to nije bilo svake godine. Ove godine koncert će posjetiti i sv. Nikola, te će na kraju darovati svu dječicu do 4. razreda osnovne škole«, kaže Ivica Dulić, voditelj i pročelnik Folklornog odjela.
Doček sv. Nikole je u organizaciji već spomenutog Društva, kao i Mjesne zajednice i Župe Srce Isusovo iz Tavankuta. Često je postavljano pitanje – je li potrebno svake godine imati godišnji koncert, kada se neke od koreografija ponavljaju, točnije izvode svake godine.
»Ovaj problem se prvenstveno javlja zbog nedostatka nošnji. Pokraj nošnji koje su nam svakako potrebne, dolazi i do problema oko određenih koreografija. Ako je riječ o koreografijama koje nisu s ovog područja, potreban nam je stručni koreograf koji bi postavio tu koreografiju, a mi nemamo mogućnosti to financirati. Iako postoji želja mladih da se uče neke nama nove koreografije, osobito iz matične nam domovine Hrvatske, nisu nam omogućena sredstava. Nikada nismo prekinuli tradiciju koncerta zbog toga, jer radimo na kvaliteti. Možda su neke koreografije bolje odigrane prije dvije godine, a lošije prošle godine, ili ćemo ove godine pokazati svoj napredak. Iako su iste koreografije, nisu uvijek isti igrači, a prije svega bitan nam je i rezultat«, kaže Ivica Dulić.
SURADNJA S MLADIMA: Kao i u mnogim društvima i ovdje se javlja još jedan problem – mladi ljudi poslije srednje škole odlaze na studije, uposle se, dečki idu u vojsku ili se prestanu baviti ovim oblikom umjetnosti. Upravo radi toga u HKPD »Matija Gubec« radi se na podmlatku koji upotpunjuje reprezentativnu skupinu.
Postoje tri uzrasne skupine s kojima se radi – najmlađa skupina koju čine djeca od 5 godina do 4. razreda osnovne škole, ovu skupinu vodi Anita Nović; drugu skupinu čine djeca od 5. do 8. razreda s kojom radi Boris Godar i treću, reprezentativnu skupinu čine srednjoškolci s kojima radi Ivica Dulić. Kako nam je rekao voditelj Folklornog odjela Ivica Dulić, bitna je suradnja i uključivanje mlađih ljudi u ovaj oblik umjetnosti. S obzirom na obujnost posao je podijeljen, te svatko ima svoje dužnosti i obveze za koje je odgovoran. Ove godine na koncertu će se predstaviti s bunjevačkim plesovima, plesovima iz Baranje, Like, Banata, sa šokačkim plesovima, te mađarskim i vlaškim igrama. Nastupit će oko 100 sudionika i pokazat će ovogodišnji rad. »Za dvije godine HKPD 'Matija Gubec' iz Tavankuta će slaviti jubilej od 60 godina osnivanja ovog društva, i upravo radi toga imamo puno planova koji nas očekuju. Jedna od manifestacija, koja je u planu da se održi, je susret svih društava koja nose ime ‘Matija Gubec’. Ove godine ovaj susret je održan u Donjem Miholjcu, sljedeće godine susret će se održati u Ilači. Radi našeg jubileja  imamo u planu da budemo domaćini ovome susretu 2006. godine. No, to je još uvijek upitno zbog financijskih mogućnosti. Ovo je samo jedan od planova koji nas čekaju u budućnosti, no, svakako ćemo te godine na dostojan način proslaviti našu 60-godišnjicu postojanja i djelovanja«, kazao je Dulić.
TAMBURAŠKI ODJEL: Na ovogodišnjem koncertu neće nastupiti samo Folklorni nego i Tamburaški odjel. Sa sadašnjim tamburaškim orkestrom HKPD »Matija Gubec« Stipan Jaramazović radi od 1. svibnja 2002. godine, kada je održana prva proba. »Prvo što smo radili je bilo da iznova obnovimo i doradimo sve one kompozicije koje su bile potrebne za folklor. Obveza ovoga orkestra i glavni cilj je da, prije svega, prati folklor i njihove potrebe. Dugo smo se zadržali na tom poslu, ali imali smo što raditi. Naš prvi značajniji nastup je bio na koncertu folklora koji je održan u Dvorani sportova u Subotici, gdje je ovaj orkestar pratio folklorni odjel. Prije otprilike godinu dana smo završili, uradili i doradili sve koreografije. Kompletan folklorni repertoar smo svladali i sada ga samo povremeno ponavljamo, ali ne moramo raditi na njemu puno. Tada smo se dogovorili da ćemo uvježbavati svoj program. To smo zamislili tako da orkestar ima svoje samostalne kompozicije i pjesme koje će se pjevati. Naravno, pjevali bi skupno. Početkom 2004. godine smo se dogovorili da još više intenziviramo rad na tom planu, te smo 5. rujna uspjeli izvesti jedan cjelovečernji koncert. To je prvi puta da je jedan tamburaški orkestar iz Tavankuta imao cjelovečernji koncert u Tavankutu. Tavankućani su i puno ranije imali tamburaški orkestar, čak je pedesetih godina s tamburaškim orkestrom radio Pere Tumbas Hajo«, kaže je Stipan Jaramazović.
ORKESTAR ZA BUDUĆNOST: Orkestar trenutno broji oko 10 članova, postoji i podmladak koji ima 5 članova. Oni se pripremaju za ulazak u reprezentativni orkestar. Naime, podmladak postoji, kako nam je kazao Jaramazović, jer je moguće osipanje članova. Neki odlaze na studij ili u vojsku, te se radi i s mlađima, kako bi u slučaju potrebe mogli zamijeniti svoje starije kolege. Ipak tamburaši duže ostaju svirati, nego što plesači igraju.
Članovi Tamburaškog orkestra su: Zoran Galfi – prim 1, Nada Tokodi – prim 2, Dragan Prćić – basprim 1, Martin Vojnić Mijatov – basprim 1,Srđan Križanović – basprim 2, Josip Buljovčić – basprim 2, Vedran Tokodi – kontra, Pavao Vojnić Mijatov – čelo i Mladen Petreš – bas.
Kao vokalni solist s ovim orkestrom nastupa Boris Godar, koji je u poslijednje vrijeme počeo i svirati. »I s tamburašima i sa solistima sam radio na scenskom nastupu, na tehnici sviranja, kao i kod pjevača na dikciji, koja je za pjevanje neophodna. Već prošle godine orkestar je gostovao na međunarodnoj smotri u Buševcu u okolici Zagreba, gdje je primaš Zoran Galfi osvojio laskavo priznanje najboljeg primaša smotre. Ove godine smo gostovali na festivalu ‘Starčevačka tambura’ u Starčevu kod Pančeva, gdje je orkestar osvojio prvu nagradu u konkurenciji od 14 tamburaških orkestara s prostora bivše Jugoslavije, te možemo reći da je festival bio međunarodnog karaktera. Sudjelovali su tamburaši iz Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Makedonije, Crne Gore, Srbije i Vojvodine. U toj konkurenciji ovaj orkestar je osvojio prvu nagradu, što je i meni i njima drago. Puno smo radili, a to svakako dokazuju osvojene nagrade. Naš program je prije svega orijentiran na folklornu tradiciju, izvodimo sve ono što je potrebno za folklor, zatim razne narodne pjesme. Tu spadaju i nove pjesme koje nam dolaze iz Hrvatske, i od toga smo uzeli sve ono što nam se čini kvalitetno«, kazao je Stipan Jaramazović.
Na ovom godišnjem koncertu tamburaši će, prije svega, biti u funkciji pratnje folklora, ali će se predstaviti publici i svojim sviranjem i pjevanjem. Izvest će dio programa s kojim su pobijedili u Starčevu i neke nove kompozicije koje će, kako je Jaramazović rekao, do koncerta ostati tajna. »Planovi su nam relativno ograničeni, jer nećemo izlaziti iz planiranog okvira programa, ali ćemo svakako obogatiti ukupan repertoar. Imamo i namjeru da još više radimo na osposobljavanju mladih članove, te kada bude potrebno da ih možemo prebaciti na upražnjeno mjesto u reprezentativnoj skupini, jer samo na taj način možemo razmišljati o trajanju ovoga orkestra«, kazao je Stipan Jaramazović

Najava događaja

04.08.2024 - Dužijanca u Mirgešu

Dužijanca u Mirgešu bit će proslavljena u nedjelju, 4. kolovoza, služenjem svečane svete mise u dvorani mjesne zajednice. Početak je u 18 sati.

04.09.2024 - Dužijanca u Đurđinu

Dužijanca u Đurđinu bit će proslavljena u nedjelju, 4. kolovoza, služenjem svečane svete mise u 10 sati u crkvi sv. Josipa Radnika.  U 19 sati će biti održana akademija Rič pod đermom, ove godine u sjećanje na Vericu Dulić. Bandašicino kolo počinje u 20 sati..

05.08.2024 - Likovna kolonija »Stipan Šabić«

Dvanaesti saziv Međunarodne umjetničke kolonije Stipan Šabić bit će održan od 5. do 10. kolovoza u Subotici, u prostorijama Doma učenika srednjih škola. Sudjelovat će četrnaest akademskih umjetnika iz Srbije, Hrvatske, Makedonije, Austrije, Mađarske i Australije. Svečanost zatvaranja, uz prigodnu izložbu nastalih djela, najavljena je za subotu, 10. kolovoza, s početkom u 19 sati. Organizator kolonije je HLU Croart iz Subotice.

08.08.2024 - Književna večer KD-a »Ivan Antunović«

Katoličko društvo Ivan Antunović poziva na obilježavanje dana Društva i književnu večer na kojoj će biti predstavljena knjiga mons. dr. Andrije Anišića SPOMENICA 2 – Ponovni pohod Hrvata Bunjevaca u staru postojbinu, Dužijanca u Mostaru – Obnova spomen-ploče iz 1933. Književna večer se održava u četvrtak, 8. kolovoza, s početkom u 19 sati u HKC-u Bunjevačko kolo u Subotici. Tijekom večeri bit će dodijeljene i nagrade Ivan Antunović zaslužnom pojedincu, udruzi i brojnoj obitelji.

12.08.2024 - Etnokamp u Subotici

Hrvatska čitaonica iz Subotice organizira Etnokamp za učenike osnovnoškolske dobi na hrvatskom jeziku. Ovogodišnji Etnokamp realizira se u razdoblju od 12. do 16. kolovoza u dvorištu Doma Demokratskog saveza Hrvata u Vojvodini.

Tema ovogodišnjeg etnokampa je Disnotor i prelo. Tijekom ovih pet dana učenici uče o svojoj povijesti, tradiciji i baštini Hrvata u Vojvodini kroz razne radionice koje su različitog karaktera (kreativno – manualna, glazbena, folklor, moderni ples, dramska, recitatorska, kuharska, duhovna, tradicijsko pjevanje i druge). Posljednjeg petog dana djeca će već tradicionalno prirediti prodajnu izložbu svojih uradaka te završnu priredbu na kojoj će pokazati što su naučila u kampu.

Cijena petodnevnog aranžmana je 1.200 dinara, a prijave su na e-mail bernadica@gmail.com ili na broj telefona 069/1017090 do 2. kolovoza 2024. godine.

15.08.2024 - Ciklus hrvatskog filma u Vojvodini

Prvi dio programa ovogodišnjega Ciklusa hrvatskog filma u Vojvodini održat će se u sklopu programa Tavankutsko kulturno lito od 15. do 17. kolovoza na Etno salašu Balažević u Tavankutu. Ulaz na sve projekcije je slobodan.

Ciklus hrvatskog filma u Vojvodini održava se u organizaciji Udruge Artizana iz Zagreba u partnerstvu sa Zavodom za kulturu vojvođanskih Hrvata i uz potporu Hrvatskog audiovizualnog centra, a ovaj program održava se u suradnji sa HKPD Matija Gubec i OŠ Matija Gubec iz Tavankuta.

Program:

15.08.2024. četvrtak, 19 sati

• Čari naše škole, 4 min.